Świat jest stworzony po to, aby stać się kiedyś piękną książką
Archiwum
Zakładki:
Książki 2013
Książki 2012
Książki 2011
A tutaj piszę o książkach
(c) copyright Prawa autorskie zastrzeżone. Jakiekolwiek kopiowanie lub inne wykorzystywanie treści mojego blogu jest zabronione bez uprzedniej zgody autora
Dekoratorskie
Książki - 2010
Książki- 2008
Książki- 2009
Napisz do mnie
Piszą o książkach
Strony o książkach
Szablon mojego bloga
Wydawnictwa
Wyzwania czytelnicze
Zaglądam również TU
Tagi
Półeczka z książkami

Wypromuj również swoją stronę Lubię czytać
środa, 21 listopada 2018

 

Ostatnio w krótkim czasie udało mi się przeczytać dwie książki Katarzyny Enerlich. Odkryte przypadkiem (tak jak i ich autorka) – oprócz ciekawej fabuły mają również porządną garść informacji na temat Mazur. To miejsce, skąd pochodzi autorka. Zdaje się, że to Camilla Läckberg powiedziała kiedyś, że najlepiej pisać o tym, co się dobrze zna, a akcję książek umieszczać w dobrze znanym środowisku. Tak właśnie czyni Katarzyna Enerlich. Pochodzi z Mrągowa, jest z tym miejscem związana – nic dziwnego, że to miejsce po prostu nas przekonuje do siebie. Bo ono jest, namacalne i prawdziwe. W życiorysie autorki czytamy, że pracowała w lokalnych mediach. Ten wątek pojawił się w dwóch przeczytanych książkach, a z tego, co zdążyłam dowiedzieć się i o innych tytułach, jest on częstym elementem książek mazurskiej autorki. W tej najnowszej „Czas w dom zaklęty” – podczas lektury zaczęło mi nagle czegoś brakować (śmiech!). Jednak, jak się potem okazało, niepotrzebnie, bo i wspomniany już temat również tu się pojawia – choć w małym stopniu i nie dotyczył głównej bohaterki, ale jednak.

Ta książka porusza tak wiele tematów: wybaczenie, miłość, wspomnienia, relacje z innymi ludźmi, zakazana miłość, złość, zmierzenie się z demonami przeszłości. Ruta odwiedza w domu opieki swoją dawną sąsiadkę. Robi to zresztą niechętnie – wyczuwa się jej strach, liczne obawy, potęgowane przez uzasadnione niemiłe wspomnienia. Serafina – to postać wręcz demoniczna, nieczuła. W swoim czasie napsuła dość krwi i Rucie i jej matce. Ruta wchodzi do pokoju, dzisiaj już słabej i schorowanej staruszki, i przypomina sobie, co kiedyś się wydarzyło. Poznajemy tytułowy dom na Mazurach. To w nim, na parterze, mieszka Serafina z mężem. Mieszkanie na górze kupuje matka nastoletniej wówczas Ruty. Dom rodzinny powinien kojarzyć się z ciepłymi chwilami w gronie najbliższych, z ludźmi, którzy przekroczyli jego próg i byli gośćmi, potrawami, które się smakowało, zapachami, które tworzyły jego Klimta. Tymczasem Ruta ma same bolesne wspomnienia. Kłótnie z sąsiadką, rękoczyny, wyzwiska, utrata najbliższych. Czy w takiej sytuacji można komuś przebaczyć? To nie jest łatwa książka – dawno nie czułam się podczas lektury tak wchłonięta i zaangażowana w fabułę. Przejawiało się to zdenerwowaniem i obawą o główną bohaterkę, ale to odbiór bardzo subiektywny. Mnie po prostu ta cała sytuacja po ludzku bardzo przeraziła. Oczywiście jest zapowiadany wątek miłosny, jednak został on wpleciony w inne, koncentrujące się na relacjach z ludźmi w ogóle. I na sztuce – bo to ona też zajmuje wiele miejsca w tej książce. Generalnie po lekturze mam ochotę i na kolejne książki pani Katarzyny i na Mazury – miejsce magiczne i tajemnicze.

Wydawnictwo MG

wtorek, 20 listopada 2018

 

Mały chłopiec Pip wychowywany jest przez starszą siostrę i jej męża parającego się kowalstwem. Pewnego dnia chłopak spotyka na pobliskim cmentarzu przestępcę. Ten znalazł tu schronienie przed policją. Chłopiec, mimo strachu, przynosi mu z domu siostry jedzenie i pilnik.  Udzielenie pomocy zbiegowi jak i spotkanie z bogatą miss Havisham i jej wychowanką Estellą, będą miały wpływ na dalsze życie chłopca. Kim jest anonimowy darczyńca, który chce zmienić życie chłopaka na lepsze? Który chce pomóc mu wydostać się z nizin społecznych na salony? Na razie jest to tajemnica – zarówno dla bohatera jak i czytelnika. Pip otrzymuje szansę, jaka w tamtych czasach była dana raczej niewielu. Już nie będzie kowalem – tamto życie bez żalu zostawia za sobą. Teraz ma inne marzenia. I ma też (tytułowe) wielkie nadzieje. Duże pieniądze, edukacja w Londynie, wejście do towarzystwa, miłość do znajomej z czasów dzieciństwa - Estelli. Teraz to już dojrzała kobieta, nadal jest obiektem miłości Pipa. Darzy ją uczuciem szczerym i czystym. Powieść często zaskakuje – jeśli ktoś wcześniej nie widział filmu, to w wielu momentach nie wie, co mu kolejna strona przyniesie. Jakie życie będzie wiódł Pip? Czy sprawdzi się stare przysłowie: „łatwo przyszło, łatwo poszło”? Jakie będą relacje z Estellą? Wiele tu pytań, które wywołują emocje u współczesnego czytelnika. W każdym razie można nabrać szczerego przekonania, że nie ma spotkań przypadkowych. Powieść Dickensa mimo swojego wieku  (została po raz pierwszy wydana w odcinkach w latach 1860-1861) potrafi wzbudzić zainteresowanie. Wyrazisty główny bohater, ze swoimi rozterkami, planami musi odnaleźć się w nowym życiu, co łatwe nie jest. Balansuje na granicy dwóch światów: dawnego, biednego, w którym przeznaczony był do wykonywania profesji kowala, gdzieś na angielskiej prowincji. I drugiego świata – pełnego blichtru, bogactwa, egoizmu. Do którego należy? To nie jest kwestia wyboru – to proces zbyt skomplikowany, by dać łatwą odpowiedź. Istnieją też przesłanki moralne wynikające ze sprawy pochodzenia podarowanych pieniędzy. Pozostaje oczywiście ocena Pipa, jego wyborów i postępowania. Czy sekunduje się mu, czy raczej z rozdrażnieniem oceniamy jego „lepsze” życie.

Tematy aktualne, ciekawe, o czym mogą świadczyć ciągle wznowienia powieści jak i częste przenoszenie jej na ekran filmowy – jako filmy bądź seriale. Przyznam się, że nie wiedziałam jeszcze żadnej ekranizacji – dopiero teraz, po lekturze mam ochotę na obejrzenie filmu.

Wydawnictwo MG

poniedziałek, 19 listopada 2018

Najpierw był wywiad z Piotrem Sochą, dopiero potem książka. Piękna. Piękna. Piękna. Można kartkować w nieskończoność „w te i wewte”. Podziwiać wszystkie listki, słoje, korę – przez które ilustrator został prawie samotnikiem, o czym też możecie poczytać w przytoczonym powyżej wywiadzie. W tej książce dominują zdecydowanie ilustracje. Przewraca się kolejną rozkładówkę – olbrzymią, i wchodzi się w obraz. Dopiero potem zauważa się tekst (przepraszam za to najmocniej Wojciecha Grajkowskiego). Obraz porywa nas w miejsca rodzime i egzotyczne, między gatunki znane z literatury, mediów, lekcji przyrody czy geografii i … gatunki zupełnie nam obce. Drzewa – na swój sposób oswajane, bo niektórzy z nas nie rozumieją wagi drzew dla naszego środowiska. Bo drzewo to tylko drzewo. Nie, nie zgadzam się z tym – drzewo, to AŻ drzewo! Wielu traktuje drzewa jako zwykłego „przeszkadzcza” na osiedlowym skwerku – bo liście, pszczoły i ptaki. Albo na drogach – przeszkody, bo wypadki i utrudnienia widoczności. A kim bylibyśmy bez drzew? Myślę o tym grabiąc właśnie teraz kilogramy liści z trawnika (te na grządkach zarezerwowane dla jeży), bo akurat my kochamy drzewa: mamy owocowe, lipę, brzozy, jarzębinę, klony.

A więc obrazy, nad którymi Piotr Socha spędził wiele miesięcy, które wykluczyły go z życia towarzyskiego może i w dużym stopniu z rodzinnego. Patrzę na tę ilość listków namalowanych i aż nie chce mi się wierzyć w to, że wszystkie one pochłaniały uwagę ich autora – każde z osobna. Zobaczcie ile ich jest! Dużo wyjaśniają teksty w bocznych szpaltach obok ilustracji. Znajdziemy tu skarbnicę informacji na temat liści, korzeni, zmian zachodzących w drzewach podczas poszczególnych pór roku. Czy wiecie na przykład, że drzewa mogą udać się w podróż? A najwyższe drzewa – w Kalifornii w USA osiągają ponad 115 metrów wysokości i są wyższe od takiego choćby Big Bena (96 m) czy Statuy Wolności (93 m). A cypryśnik meksykański Árbol del Tule, który w obwodzie ma (uwaga) 36 metrów to przykład drzewnych grubasów wagi ciężkiej. Zadziwią Was pewnie ciekawostki na temat wieku drzew na świecie. Nasze dęby to prawdziwe młodzieniaszki w porównaniu z takim choćby świerkiem pospolitym ze Szwecji. Stary (poczciwy) Tijkko liczy sobie (ba!) 9550 lat! Każde drzewo to niemy świadek historii. Każdego roku przybywa pod korą jedna cieniutka warstwa. Słoje mówią prawdę o wieku drzewa. Niektóre z gigantów wykiełkowały na przełomie epok brązu i żelaza – mowa tu o olbrzymich mamutowcach. Poznacie drwala i jego pracę, najsłynniejsze budowle drewniane – w tym cudo architektury: cerkiew na wyspie Kiży liczącą sobie 22 kopuły. Dalej: drewniane wehikuły, np. projekty maszyn latających Leonarda da Vinci, arka Noego czy mityczny koń trojański.  Drewniane maski z różnych zakątków świata: Meksyku, Gwatemali, Kongo, Nigerii. Instrumenty drewniane, domki na drzewach, bonsai, sztuka przycinana drzew, Darwinowskie drzewo życia, drzewo genealogiczne, drzewo w różnych religiach, święte drzewa – jak figowiec pagodowy buddyzmu i hinduizmu, święte dęby ludów pogańskich w Europie. Las, który pojawia się w tak wielu baśniach i legendach. Zamieszkały przez dziwaczne stworzenia: elfy, driady, duchy i duszki, wiedźmy, wesołą kompanię Robin Hooda. Jeszcze Wam mało? Temat jeszcze nie został wyczerpany. Po prostu nie jestem w stanie napisać tu o wszystkim. I pomyśleć (to na podstawie wywiadu), że pomysłów było jeszcze więcej, tylko z nich zrezygnowano. Piękna książka – podpowiadam: święta się zbliżają – idealny pomysł na prezent. Do czytania przez całe życie.

 

Wydawnictwo Dwie Siostry

środa, 14 listopada 2018

Książka, która tak trzyma przy sobie, że trzeba przeczytać jeszcze kolejną stronę, i kolejną, albo i cały rozdział najlepiej. I czyta się do późna w nocy. Losy trójki ludzi – na pozór sobie obcych, a jednak… Nadchodzi ten moment, kiedy ich drogi się schodzą, kiedy nie ma już odwrotu od przeszłości i przyszłości. Jest rok 2010. Jenna kilka lat temu straciła swoją siostrę bliźniaczkę. Dziewczyna zaginęła w tajemniczy sposób, ciała nigdy nie znaleziono. Tymczasem po latach okazuje się, że siostra najprawdopodobniej została porwana przez agentów Korei Północnej.  Pani Moon – biedna kobieta, która ledwie wiąże koniec z końcem. Wpada na pomysł podreperowania domowego budżetu. Chce gotować dla podróżujących pociągiem w pobliskim miasteczku. Ile trzeba jednak zachodu, by ten plan zrealizować. Czytając człowiek kręci głową z niedowierzania, że takie rzeczy dzieją się na świecie. Wysoki rangą urzędnik państwowy Cho zostaje wysłany do USA w ramach misji. Jedzie do „zepsutego świata jankesów”, by wyciągnąć od nich miliardy dolarów, tony żywności w zamian za odstąpienie od programu nuklearnego. Wizyta za oceanem otwiera mu oczy na wiele spraw: rodzinnych, politycznych i społecznych. Po Ameryce nic już nie będzie takie samo jakie było przed wizytą.

Jakiś czas temu czytałam ciekawy artykuł na temat rzekomych uprowadzeń przez agentów Korei Północnej. Mieszkańcy Japonii, Korei Południowej wyszli na chwilę na spacer brzegiem morza, na zakupy i nigdy nie wrócili do domu. Dziesiątki, a może i setki niewyjaśnionych zaginięć. Porywane były również dzieci, młodziutkie osoby, które miały Koreańczykom przekazywać informacje na temat stylu życia w krajach zachodnich, uczyć języka, zachowania – w  celu wykształcenia siatki szpiegów pracujących dla Korei Pn. Oczywiście Korea Północna wypiera się takich działań – a ta książka jest próbą wyjaśnienia jednego porwania. Tylko jednego z nich. A co z tymi okrutnymi liczbami, które zmieniły losy setek rodzin na zawsze? Książka wstrząsająca. Niewiele wiem na temat życia w Korei Pn. Tylko tyle, ile od czasu do czasu dowiaduję się  z mediów. Przerażający jest obraz życia ludzi w wiecznym strachu, dyscyplinie, niepewności o jutro. Przypominają się makabryczne opowieści i wspomnienia z rodzimego podwórka z czasów stalinizmu Polsce. Bieda, głód, przestępczość, gułagi z jednej strony. Z drugiej zaś – uprzywilejowana klasa rządząca, która ma wszystko. Jak się okazuje - może tylko na chwilę, bo tak łatwo popaść w niełaskę wodza i jego dworu. W myśl starej zasady: dziś jesteś, jutro cię nie ma. Wszystko to zostało pokazane w tej książce: mechanizmy działania, powiązania, taktyka postępowania. Są też i wydarzenia, w które trudno uwierzyć – ale dodają one smaczku i dramaturgii. Nic nie jest przewidywalne, wiele rzeczy zaskakuje. To dlatego po skończeniu rozdziału przechodzi się zaraz do kolejnego, bo nie tego się spodziewaliśmy. Ale to w końcu cecha naprawdę dobrych książek.

Oczywiście pojawiają się myśli na końcu tej książki: jak to możliwe, że to wszystko się dzieje na naszych oczach? Że tyle milionów ludzi tak żyje. I denerwuje bezsilność - czy naprawdę nie można nic zrobić? 

Wydawnictwo Zysk i S-ka

środa, 07 listopada 2018

Tego nazwiska nie trzeba chyba bliżej przedstawiać. David Attenborough - znany reżyser filmów przyrodniczych, podróżnik, pisarz. Takich filmów, od których nie można się oderwać: świetne zdjęcia, podejmowanie trudnych i nowych tematów. I ten głos – męski, jednocześnie ciepły, którego chce się słuchać. Bo nie tylko treści są ważne, ale i lektor. I wiek, którym obdarzyła go natura – 92. Dobry pomysł, by podzielić się swoim życiem, doświadczeniami i przeżyciami. Zresztą, przyznaję, lubię podglądać czyjeś życie – ale tylko w książkach. W codzienności nie mam na to ani czasu, ani ochoty – jest przecież tyle fajniejszych zajęć.

Sir David Attenborough związany od 1952 roku z telewizją BBC, która miała w tym właśnie czasie zaledwie 10-letnie doświadczenie w przygotowywaniu programów. Przecież zaledwie kilka lat temu skończyła się wojna – kto myślał wówczas o telewizji dla ludzi i programach rozrywkowych? Tymczasem okazało się, że pewne eksperymentalne filmy kręcone przez przyrodników żyjących w egzotycznych krajach budzą euforię i ogromne zainteresowanie widzów i że jest to nisza, którą należałoby wypełnić. Programy nadawane na żywo, małe fundusze, aktorzy wygłaszający swoje kwestie z pamięci, politycy tracący swoje dobre nazwisko na oczach tysięcy przed ekranami – tak można w skrócie podsumować telewizję brytyjską tamtego okresu. Do tego dochodziły programy przyrodnicze ze zwierzętami – na żywo, w studiu. Niekiedy główni bohaterowie nie spełniali oczekiwań prowadzących. Zwierzęta, i mniejsze i większe, uciekały, chowały się w kątkach i zakątkach pomieszczeń telewizyjnych często nieprzystosowanych do wizyt menażerii. I w środku tych wydarzeń mniejszego i większego kalibru, on – znany niewielu, zaledwie 26-letni, z małym doświadczeniem, absolwent studiów zoologicznych. To właśnie wtedy rodzi się pomysł ambitniejszych programów przyrodniczych, chęć pokazania ludziom dalekiego świata i jego mieszkańców. BBC i londyńskie zoo chcą ze sobą współpracować. Ekspedycja ma zagwarantować zoo nowe zwierzęta, natomiast telewizja ma mieć z tych podróży ciekawy materiał. Ta książka to zapiski z wyprawy do Ameryki Południowej i do Azji – i to zaledwie do wybranych rejonów. Możliwość poznania fauny i flory nienaruszonych jeszcze przez białego człowieka, dziewicze miejsca, mieszkańcy tych rejonów, którzy często po raz pierwszy widzieli białych i nowinki techniczne w postaci kamery i aparatu fotograficznego. Wśród nich niekiedy również potomkowie osadników europejskich, którzy z pewnych przyczyn osiedlili się w egzotycznych krainach. Wśród opisywanych gatunków, na których David Attenborough koncentruje się przede wszystkim, jest wiele dziś takich, które są zagrożone wyginięciem. Na podstawie tej książki widać, jak świat w ciągu ponad 60 lat się zmieniał. Jak zmieniali się ludzie, którzy kiedyś odziani w prymitywne ubrania, dzisiaj noszą jeansy i t-shirty. Oczywiście te wspomnienia to nie tylko zwierzęta. To też ludzie, z którymi autor współpracował, to też trudności w kręceniu materiału i łowieniu zwierząt. Bo jak się okazuje, nawet szerokość taśmy mogła stać się przyczyną konfliktu i powodem do zwołania narady ważnych osobistości z TV. To też szukanie kompetentnych osób, na których można polegać na wyprawie (jak choćby kamerzysta czy dozorca zwierząt), opisy krajobrazów, ciekawostki. Jak wielkim przeżyciem musiało być odkrycie tajemniczych malowideł na klifie w Gujanie. Zostawione odciski dłoni pozostawione najprawdopodobniej przez praludzi wiele tysięcy lat temu. Niesamowite.

Książka ma w sobie coś z gawędy. Dziś jest tak, że chcemy widzieć świat nie swoimi oczami lecz obiektywami aparatów, telefonów komórkowych. Jaką fotograficzną pamięć musiał mieć autor, jaki dar opowiadania, że i po latach (ponad pół wieku) potrafi odtworzyć przeżycia i widziane obrazy. Miał oczywiście do dyspozycji sprzęt, ale nie sądzę, by wszystko fotografował w takich ilościach jak czyni to obecnie przeciętny Kowalski. Coraz więcej ludzi podróżuje po świecie, lecz coraz mniej mają oni do powiedzenia. Niekiedy ma się wrażenie, że ktoś jedzie w świat po to tylko, by napisać książkę. Potem powstają zaledwie relacje z podróży, suche, nie wywołujące emocji. Tak w tym przypadku nie ma. Bo trzeba mieć coś do przekazania.

Wydawnictwo Prószyński i S-ka

wtorek, 06 listopada 2018

Jest rok 1654, Holandia. Catrijn właśnie została wdową. Jednak jej serce pozostaje zimne i nieczułe. Nie kochała swojego męża, który pił i bił ją. Młodziutka wdowa marzy o tym, by jak najszybciej sprzedać gospodarstwo i wynieść się ze wsi do miasta. Chciałaby pracować tam jako służąca, by zarobić na lepsze życie. Jednak jej największą pasją jest malowanie – do czego zresztą ma talent. Przypadkiem poznaje bogatego kupca i podróżnika, który poleca ją jako gospodyni u swojego brata w Amsterdamie. Wkrótce okaże się, że jednak losy Catrijn zwiążą się ze sztuką. Będzie tworzyć, a jej życie zmieni się na lepsze. Jednak odzywają się demony z przeszłości. Ktoś coś zobaczył, czego widzieć nie powinien. Teraz szantażuje kobietę, grozi, że ją wyda w ręce prawa, a ona sama trafi na szubienicę.

Tak w skrócie przedstawia się zarys fabuły. Podoba mi się sam pomysł na książkę. Pokazanie losów pojedynczej bohaterki na tle ciekawej epoki. To Holandia XVII wieku. Rozwija się gospodarka, rolnictwo, kwitnie rzemiosło i handel z dalekimi krainami – zwłaszcza Chinami. Mieszkaniec wsi cieszy się swobodą – może decydować o sobie, nie jest dożywotnio przywiązany do ziemi pana (tak jak to miało miejsce na przykład w Polsce w tym samym czasie). Catrijn przecież szybciutko pozbywa się ciążącego jej gospodarstwa i opuszcza rodzinną wioskę. Widzimy gwarny Amsterdam, mnóstwo ludzi na ulicach, jarmarku, w gospodzie. Bogate mieszczaństwo mieszka w pięknych kamienicach, kupuje obrazy, drogą ceramikę. Wybitni malarze mają pełne ręce roboty. Handel, kanały, podróże kupieckie do Indii Wschodnich, skąd sprowadzano drogie przyprawy i barwniki do malowania, porcelanę chińską - cieniutką i delikatną jak papier. To czas twórczości najsłynniejszego malarza holenderskiego Rembrandta. Mamy sposobność odwiedzić go w tej powieści, w jego pracowni podczas pracy. Holandia to też wiatraki, które gdzieniegdzie pojawiają się w tle, są elementem holenderskiego krajobrazu. Właśnie to tło zainteresowało mnie w szczególności. Też pozycja kobiety w dawnych czasach – ta może decydować o sobie, jednak mąż pijak może sobie poczynać z nią do woli, bez większych prawnych konsekwencji. Również zarobki kobiet pozostawiają wiele do życzenia. Przecież Catrijn została zatrudniona w manufakturze w Delft nie tylko ze względu na talent malarski i artystyczne wyczucie. Właściciel płacił jej o wiele mniej niż mężczyźnie zatrudnionym na tym samym stanowisku. Ciekawe są losy Catrijn, choć zawiódł mnie wątek miłosny. Rozwijał się zdecydowanie za szybko. Czy w tamtych czasach „powściągliwości”, religijnej dyscypliny i surowości protestantyzmu było to aby możliwe?

Wydawnictwo Zysk i S-ka

piątek, 02 listopada 2018

Charley Bordelon razem ze swoją nastoletnią córką opuszcza wielkie miasto i udaje się na Południe do Luizjany. Dwa światy: Los Angeles i plantacja trzciny cukrowej, którą Charley dostaje w spadku po śmierci ojca. Co ciekawe – kobieta nie ma zielonego pojęcia o pracy na roli, uprawianiu trzciny, planowaniu robót, zatrudnianiu robotników do pomocy. Ma też mentalność mieszczucha. Natomiast na miejscu musi zmierzyć się z miejscowymi – ich podejściem do życia. Musi zrozumieć ich złożoność, problemy, receptę na życie. Oczywiście, że zadałam sobie pytanie - pułapkę: mając taki trudny start nie lepiej byłoby po prostu pozbyć się tej planacji, którą ja rozumiałam jako potężny ciężar do udźwignięcia? Mimo wsparcia najbliższej rodziny: córki i babci Miss Honey.  Nic z tego (zresztą bez tego nie byłoby tej książki:)). Zapisy w testamencie wykluczają taką ewentualność. A gdyby Charley mimo wszystko uparła się i pozbyła plantacji – wówczas traci wszystko. Jak skończy się ta historia – wciągająca, odkrywająca co rusz nowe wątki?

Każdy z bohaterów to postać bardzo wyrazista, ze swoją złożoną historią. Nie ma tu łatwych relacji, cukierkowych i słodkich. Każdy w swoim życiorysie ma jakąś ciemną plamę. Problemy, problemy, problemy. W książce się od nich roi. Charley ma wewnętrzną siłę. Mimo wielu przeciwności nie poddaje się – a to pogoda nie taka, a to nieufność tubylców, brak pieniędzy, zerwana nić porozumienia z dorastającą córką, opłakany stan pól, wrogość cukrowej konkurencji, relacje z bratem, którego nie widziała szmat czasu. I jej czarna skóra, która odsłania prawdziwe przekonania ludzi z Południa. Naturalnie nie wszystkich, ale jednak. Mimo tego, że jest wiek XXI, w ludziach drzemią nadal te same stare wrogie stereotypy, przekonania i antagonizmy. Bohaterem drugiego planu jest prowincjonalna Ameryka  -  nie taka jak w wysokobudżetowych filmach z Hollywood. Nie przesłodzona, raczej biedna, ze swoimi niedoborami i niedostatkami, prawdziwa i niekiedy wręcz szokująca. Niekiedy lektura przygniata wręcz swoja dosadnością – ale dzięki temu jest to opowieść prawdziwa.

Debiut literacki, który zaskakuje swoją dojrzałością – o marzeniach, wybieraniu drogi pod górkę, tolerancji i uprzedzeniach rasowych. I szukaniu drogi do drugiego człowieka. Drogi, która jest często wyboista i kręta.

Wydawnictwo Literackie